Senarai perasaan terbaik di dunia

Hidup ni kita kenalah mempunyai perasaan. Kalau tidak ada perasaan, sila meninggal. Kami di sini menyenaraikan beberapa kelakuan yang boleh memberikan kita rasa seronok, gembira, lega, tenang dan seumpamanya yang berlaku dalam kehidupan kita seharian. Sudah tentu kita perlukan perasaan yang sebegini bukan. Mari kita lihat senarai-senarai kelakuan di bawah.

Membuka kasut yang tidak selesa selepas melalui hari yang sukar terutamanya apabila kaki melecet. Pastikan buka kasut di tempat tiada orang sebab bau kaki anda mesti mesti mengalahkan kambing.

Tenggelam tangan anda dalam karung beras atau kacang. Boleh la.

Mencium pipi kanak-kanak yang lembut. Untung la siapa yang ada anak-anak kecil. Kalau cium anak yang dah besar remaja nanti dikatakan dah buang tabiat pulak.

Meletupkan plastik gelembung. Ada jual kat pasar raya. Di panggil BUBBLE WRAP. Dah pegi beli.

Memterbalikkan bantal anda ke bahagian yang sejuk. Yang ni hari-hari buat.

Suhu air mandian yang bertepatan dengan kehendak anda. Kalau mandi dengan air telaga, tak dapat la nak menolong.

Dapat merasakan gigitan pertama pada makanan kegemaran anda. Yang ni kalau tengah kebulur memang nikmat sampai ke langit.

Akhirnya terlelap di atas katil anda selepas menghadapi hari yang panjang dan kurang tidur pada waktu malam. Kalau terlelap sewaktu rancangan kegemaran TV, boleh terbalik katil.

Mencium bau buku baru. Ulat buku memang suka sangat buat macam ni. Betulkan?

Merasai air kopi yang pertama pada waktu pagi. Kalo dapat air coklat, lagi terangkat bab kata kaum hawa.

Merasakan kehangatan matahari pada kulit anda. Entah la, ya kot.

Berjalan di tepi pantai yang berpasir hangat pada waktu petang. Yang duduk jauh dari pantai tu, boleh la beli pasir 10 kilo, tabur depan rumah lepas tu boleh jalan hari-hari.

Memakai pakaian yang bersih yang baru diseterika. Memang suka apabila bau kehangatan seterika yang masih lagi ada.

Berlari berkaki ayam di atas rumput. Memang seronok tapi kalau terpijak taik memang balik awal la.

Dapat memeluk haiwan kegemaran anda seperti kucing. Pastikan anda tidak berbau busuk. Kalau tidak pasti kena cakar dengan kucing.

Merasai kelegaan selepas memotong rambut yang tebal dan panjang. Cuba anda botakkan kepala, rasa kepala jadi ringan rasa macam nak terbang.

Memanaskan tapak tangan anda di hadapan api pada waktu sejuk. Kat Malaysia ni hari-hari panas. Entah bila la salji nak turun.

Akhirnya dapat bersin selepas cuba melakukannya untuk seketika. Yang ni memang nikmat, yang tak seronoknya hingus keluar.

Merasai bau bahan-bahan masakan yang sedang ditumis seperti bawang dan rempah ratus seperti kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang, jintan manis, buah pelaga dan biji lada hitam. Sesiapa yang suka memasak tu selalu buat. Percayalah.

Memberus gigi anda dengan menggunakan berus gigi yang baru. 2-3 tahun sekali tukar memang la rasa selesa. Tu pun orang lain tolong belikan.

Mengupas gam kering dari tangan anda. Masa sekolah dulu selalu kena macam ni. Dah tak ingat rasa dia macam mana perasaannya apabila mengupas gam ni. Kena cuba balik ni.

Balik ke rumah dan membuka pakaian yang tidak selesa. Jangan terbogel depan orang sudah.

Melihat sesuatu perkara yang mengimbas masa lampau kanak-kanak anda. Pernah juga kena kejar dengan angsa ni dulu. Habis kebun orang kena redah gara-gara nak lari dari dia ni. Rasa rindu la pulak haha.

Fenomena semulajadi yang menakjubkan kelihatan mus...
Gambar-gambar yang akan mengubah cara anda melihat...
 

Ikuti Kami Di Facebook

Artikel Pilihan

Pada cuti sekolah lalu, saya membawa anak-anak menonton sekuel ketiga filem Narnia. Kami pilih panggung yang menggunakan teknik 3D. Tetapi anda tahu berapa kosnya? Jangan terkejut, untuk tiket tiga de...
KUALA LUMPUR – Permohonan dan kemas kini maklumat Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) 2018 akan dibuka mulai Isnin 27.11.2017 sehingga 31.12.2017 ini.Kementerian Kewangan dalam satu kenyataan hari ini, be...
Serpihan gelas susah nak lupus. Telah didapati gelas masih belum terlupus walaupun berusia 3000 tahun! manakala plastik pula mengambil masa selama 500 tahun untuk terurai. Bahan kimianya akan mencemar...
Dunia berubah dengan cepat dan kita bersama-sama dengannya. Malangnya, tidak semua perubahan ini adalah untuk kebaikan kita.Sesetengah orang telah menyatakan keprihatinan mereka tentang kita melalui s...
CITA-CITA harus ada asasnya. Cita-cita bukan halusinasi, ia harus ditunjangi oleh prasyarat dan pemboleh ubah tertentu. Itu pandanganku. Umpamanya jika seseorang itu berada dalam aliran Sastera yang l...
Surimi pernah menjadi bahan perhatian Kementerian Kesihatan Malaysia (sila rujuk portal myhealth.gov.my). Hal ini berpunca daripada bahan utama dalam membuat surimi, iaitu Transglutaminase.Transglutam...
Teh adalah minuman berkafeina dan dihasilkan daripada daun atau pucuk pokok renek Camellia sinensis atau Camellia thea di dalam air panas dan sejuk, melalui cara rendaman atau campuran. Cara pemproses...
Jika anda memikirkan betapa banyak perkara pelik dan luar biasa yang terdapat di dunia tetapi tidak merasakan keajaiban kewujudannya. Anda mungkin telah bosan untuk hidup barangkali, tetapi kami pasti...
Seniman moden sering mengkritik dunia kita yang tidak sempurna dalam karya mereka. Gunduz Agayev adalah seorang seniman sedemikian, tetapi karya-karyanya berbeza sama sekali.Gunduz tidak takut menunju...
Bluestacks adalah sebuah syarikat teknologi Amerika yang menghasilkan perisian pemain BlueStacks dan produk berasaskan awan yang lain. Perisian pemain BlueStacks direka untuk membolehkan aplikasi Andr...
Raymond "Red" Reddington, bekas pegawai perisikan angkatan tentera laut AS yang telah menghilangkan diri lebih dua puluh tahun lalu kini menjadi salah satu daripada sepuluh pelarian paling dikehendaki...

Teknologi

Fakta

Filem