Senarai perasaan terbaik di dunia

Hidup ni kita kenalah mempunyai perasaan. Kalau tidak ada perasaan, sila meninggal. Kami di sini menyenaraikan beberapa kelakuan yang boleh memberikan kita rasa seronok, gembira, lega, tenang dan seumpamanya yang berlaku dalam kehidupan kita seharian. Sudah tentu kita perlukan perasaan yang sebegini bukan. Mari kita lihat senarai-senarai kelakuan di bawah.

Membuka kasut yang tidak selesa selepas melalui hari yang sukar terutamanya apabila kaki melecet. Pastikan buka kasut di tempat tiada orang sebab bau kaki anda mesti mesti mengalahkan kambing.

Tenggelam tangan anda dalam karung beras atau kacang. Boleh la.

Mencium pipi kanak-kanak yang lembut. Untung la siapa yang ada anak-anak kecil. Kalau cium anak yang dah besar remaja nanti dikatakan dah buang tabiat pulak.

Meletupkan plastik gelembung. Ada jual kat pasar raya. Di panggil BUBBLE WRAP. Dah pegi beli.

Memterbalikkan bantal anda ke bahagian yang sejuk. Yang ni hari-hari buat.

Suhu air mandian yang bertepatan dengan kehendak anda. Kalau mandi dengan air telaga, tak dapat la nak menolong.

Dapat merasakan gigitan pertama pada makanan kegemaran anda. Yang ni kalau tengah kebulur memang nikmat sampai ke langit.

Akhirnya terlelap di atas katil anda selepas menghadapi hari yang panjang dan kurang tidur pada waktu malam. Kalau terlelap sewaktu rancangan kegemaran TV, boleh terbalik katil.

Mencium bau buku baru. Ulat buku memang suka sangat buat macam ni. Betulkan?

Merasai air kopi yang pertama pada waktu pagi. Kalo dapat air coklat, lagi terangkat bab kata kaum hawa.

Merasakan kehangatan matahari pada kulit anda. Entah la, ya kot.

Berjalan di tepi pantai yang berpasir hangat pada waktu petang. Yang duduk jauh dari pantai tu, boleh la beli pasir 10 kilo, tabur depan rumah lepas tu boleh jalan hari-hari.

Memakai pakaian yang bersih yang baru diseterika. Memang suka apabila bau kehangatan seterika yang masih lagi ada.

Berlari berkaki ayam di atas rumput. Memang seronok tapi kalau terpijak taik memang balik awal la.

Dapat memeluk haiwan kegemaran anda seperti kucing. Pastikan anda tidak berbau busuk. Kalau tidak pasti kena cakar dengan kucing.

Merasai kelegaan selepas memotong rambut yang tebal dan panjang. Cuba anda botakkan kepala, rasa kepala jadi ringan rasa macam nak terbang.

Memanaskan tapak tangan anda di hadapan api pada waktu sejuk. Kat Malaysia ni hari-hari panas. Entah bila la salji nak turun.

Akhirnya dapat bersin selepas cuba melakukannya untuk seketika. Yang ni memang nikmat, yang tak seronoknya hingus keluar.

Merasai bau bahan-bahan masakan yang sedang ditumis seperti bawang dan rempah ratus seperti kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang, jintan manis, buah pelaga dan biji lada hitam. Sesiapa yang suka memasak tu selalu buat. Percayalah.

Memberus gigi anda dengan menggunakan berus gigi yang baru. 2-3 tahun sekali tukar memang la rasa selesa. Tu pun orang lain tolong belikan.

Mengupas gam kering dari tangan anda. Masa sekolah dulu selalu kena macam ni. Dah tak ingat rasa dia macam mana perasaannya apabila mengupas gam ni. Kena cuba balik ni.

Balik ke rumah dan membuka pakaian yang tidak selesa. Jangan terbogel depan orang sudah.

Melihat sesuatu perkara yang mengimbas masa lampau kanak-kanak anda. Pernah juga kena kejar dengan angsa ni dulu. Habis kebun orang kena redah gara-gara nak lari dari dia ni. Rasa rindu la pulak haha.

Fenomena semulajadi yang menakjubkan kelihatan mus...
Gambar-gambar yang akan mengubah cara anda melihat...
 

Ikuti Kami Di Facebook

Artikel Pilihan

Sesetengah orang berfikir jika nak tambah pendapatan melalui blogger mestilah menggunakan Google Adsense atau periklanan pada laman web kita. Sebenarnya ada cara yang lain lagi untuk jana pendapatan i...
Boss ajak makan malam. Sampai di Jaya 33 Mall, Petaling Jaya, kami pusing-pusing tengok spot yang best untuk melepak. Pilihan kami malam ini ialah untuk melepak di restoran yang berkonsepkan café. Ada...
Admin telah menggunakan perisian ini lebih dari 7 tahun dan ianya betul-betul memuaskan. Sekarang ni pun admin masih lagi menggunakannya utk domain http://majalah.me, http://jpjkpptest.com dan lain-la...
Seniman moden sering mengkritik dunia kita yang tidak sempurna dalam karya mereka. Gunduz Agayev adalah seorang seniman sedemikian, tetapi karya-karyanya berbeza sama sekali.Gunduz tidak takut menunju...
Kecelakaan besar menimpa seluruh umat Islam apabila Presiden Amerika Syarikat (AS) Donald Trump bakal mengumumkan peralihan kedutaan AS di Israel dari Tel Aviv ke Baitulmaqdis.Bahaya sekali tindakan T...
Malam 24hb Disember 2017 penulis berada di sebuah majlis makan malam. Terdapat banyak makanan yang tuan rumah hidangkan antaranya Kari Kambing, Ayam Kurmak, Sayur Cendawan campur, Sup Ketam Surimi, ku...
Kita biasanya berfikir bahawa cara kehidupan kita berbeza dengan orang purba yang mana tradisi pelik, bahasa yang tidak dikenali, dan sebagainya. Tetapi ahli arkeologi menunjukkan bahawa padangan kita...
Serpihan gelas susah nak lupus. Telah didapati gelas masih belum terlupus walaupun berusia 3000 tahun! manakala plastik pula mengambil masa selama 500 tahun untuk terurai. Bahan kimianya akan mencemar...
Kisah lorworth Hoare, perogol bersiri yang dihukum penjara seumur hidup dan memenangi hadiah loteri tujuh juta pound (RM49 juta) pada ketika dahulu adalah sebuah cerita yang menakutkan. Bukannya nak b...
Teh adalah minuman berkafeina dan dihasilkan daripada daun atau pucuk pokok renek Camellia sinensis atau Camellia thea di dalam air panas dan sejuk, melalui cara rendaman atau campuran. Cara pemproses...
Coca-Cola merupakan salah satu jenama minuman yang besar dan terkenal di dunia. Lebih daripada 1.9 bilion hidangan minuman dinikmati lebih daripada 200 buah negara setiap hari. Samada anda merupakan s...

Teknologi

Fakta

Filem